Czy kiedykolwiek pomyślałaś o tym, aby wziąć udział w zawodach pole dance, a może masz to już za sobą? Na pewno zdajesz sobie sprawę ile kosztuje uczestnictwo w tego typu eventach. Trzeba zapłacić za udział, dojazd, nocleg, strój, dodatkowo poświęcasz czas na przygotowania, często kilka miesięcy układasz ten jedyny układ. Nie wspominając o tym ile czasu do tej pory poświęciłaś, aby dojść w tym co robisz do perfekcji. Twoja pasja kosztuje i nie są to małe pieniądze. Ale skąd wziąć na to środki, sprzęt do treningów, czy nowy strój?
Zastanów się chwile.. Może jest firma, która może Ci to wszystko dać w zamian za…..
Czego w takim razie potrzebuje firma?
Niezależnie od profilu działalności każda firma potrzebuje ambasadora. Ambasador to osoba, która reprezentuje firmę, czyli np. trenuje w jej odzieży, korzysta ze sprzętu, poleca produkty, broni również jakości tych produktów w social media, czyli najprościej pisząc wspiera markę na różnych płaszczyznach. Trenujesz, startujesz w zawodach, masz społeczność skupioną wokół Twojej osoby, masz czytelników bloga, obserwatorów na fanpagu, nagrywasz filmy na youtube - wykorzystaj to….
Dlaczego firmy potrzebują Ambasadorów? Dlatego, żeby ich produkty zyskały twarz.
Pierwszym wyborem klienta zazwyczaj jest produkt który zna, który nosi czy używa ktoś znajomy, ktoś kogo podziwia i kim się inspiruje. Jeżeli Ty jako zawodnik jesteś w stanie zebrać wokół siebie społeczność, to społeczność ta może również stać się potencjalną grupą docelową firmy, której produkty chcesz reklamować. Ty jako zawodnik dajesz dostęp firmie do “swojego świata” w zamian za ustalone wcześniej warunki np. sprzęt albo środki na inne wydatki związane z twoja pasja.
Tylko od Ciebie zależy czy chcesz zarabiać na pasji.
Jeżeli już zdecydujesz się, aby napisać ofertę do firmy:
Podejmij decyzje, którą firmę chcesz reprezentować. Pamiętaj, że z marką musisz się utożsamiać, musisz chcieć i umieć jej bronić w każdej sytuacji. Więc produkty, które będziesz nosić lub których będziesz używać muszą być zgodne z Tobą i twoim gustem.
Zrób research firmy i zobacz czego potrzebuje w odniesieniu do tego co Ty możesz jej zaproponować. Poniżej kilka wskazówek:
1. Prowadzisz instagrama i masz wielu followersów? Zaproponuj, że możesz używać i polecać produkty danej firmy.
2. Piszesz bloga? Możesz recenzować produkty.
3. Prowadzisz kanał na youtube z nauką figur? Zaproponuj, że będziesz trenowała na sprzęcie danej firmy skoro tak czy inaczej potrzebujesz tej rury, żeby nakręcić film.
W każdym z wyżej wymienioch przykładów możesz zaproponować inna formę reklamy, ale powinnaś znać potrzeby firmy oraz swoje możliwości.
Jeżeli zaproponujesz darmowe pokazy firmie, która tego nie potrzebuje oczywistym jest, że firma nie skorzysta z Twojej oferty.
Jak napisać ofertę?
Njaważniejszą zasadą jest używanie języka korzyści oraz personalizacja produktu, który oferujesz - czyli w uproszeniu: co ja mogę firmie dać czego ona potrzebuje oraz w jaki sposób mogę dopasować (spersonalizować) swoją ofertę pod potrzeby firmy tak, żeby ta firma uznała, że to idealny produkt dla niej. Pisz o swoich umiejętnościach, możliwościach, zasobach przez pryzmat korzyści jakie może mieć firma, która zdecyduje się, abyś to TY właśnie została jej ambasadorem.
“Biorę udział w zawodach, trenuje od x lat, ciągle się rozwijam, prowadzę kanał na YouTube…. i chciałabym zostać waszym ambasadorem.” Czy to jest dobra oferta?.. a co firma z tego będzie mieć?
Słowa mają moc.
“Prowadzę kanał na YouTube, na którym mogę ćwiczyć w państwa stroju. Posiadam x subskrybentów, którzy często pytają na jakiej rurze ćwicze, mogłabym zatem polecać tylko Państwa produkty, przez co zyskaliby Państwo nowych klientów itd itd.”
Możesz być najlepsza… ale jeżeli nie bedziesz potrafila sprzedać swoich umiejętności to nikt ich nie kupi.
Firma, do której kierujesz ofertę, musi być przekonana, że sposób w jaki zaspokoisz jej potrzebę (w tym wypadku potrzebę zdobycia nowych klientów i pośrednio sprzedaży produktów) jest wart ceny jaką zażądasz.
Pisząc do firmy zamieniasz się w sprzedawcę, który szuka potencjalnego klienta, sprzedajesz to nad czym tak długo pracowałaś czyli swoje umiejętności i pośrednio swoją społeczność, którą zgromadziłaś przez lata.Tylko Ty najlepiej wiesz co możesz firmie zaproponować, bo najlepiej znasz środowisko, w którym tworzysz.
Najczęściej popełniane błędy przy pisaniu oferty oraz na dalszych etapach współpracy:
1. Zbyt mało dajesz, zbyt wiele chcesz dostać.
2. Twoje propozycje odnośnie potencjalnej współpracy są nietrafione. Firma nie potrzebuje tego co chcesz jej zaoferować.
3. Obiecujesz “gruszki na wierzbie” a po otrzymaniu produktu nie robisz wiele, żeby wywiązać się z umowy.
Zarabianie na pasji jest najlepszą pracą, bo nikt was do niej nie zmusza :)
Martyna Miłek. M-pole sklep :)